Hazine ve Maliye Bakanlığı, muhalefet milletvekilleri tarafından Meclis gündemine taşınan soru önergesine kapsamlı bir yanıt verdi. Geride bıraktığımız döneme ait enflasyon farkları, refah payı artışları ve satın alma gücündeki reel değişimler resmi belgelerle kamuoyuyla paylaşıldı.
YAVUZ AYDIN’IN SORU ÖNERGESİNE BAKANLIKTAN YANIT
İyi Parti Trabzon Milletvekili Yavuz Aydın tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na sunulan soru önergesi,son yıllarda dar gelirli ve sabit gelirlilerin alım gücündeki değişimi mercek altına aldı. Önergede, son üç yıllık zaman zarfında asgari ücretin, en düşük ve ortalama memur maaşlarının ile emekli aylıklarının Tüketici Fiyat Endeksi’nden (TÜFE) arındırılmış reel değişim oranlarının ayrı ayrı ne olduğu soruldu. Aynı zamanda enflasyonla kararlılıkla mücadele programı kapsamında, vatandaşların satın alma gücünde kalıcı bir artış sağlamak amacıyla 2026 ve 2027 yıllarına yönelik ne tür somut hedeflerin masada olduğu da detaylı bir şekilde talep edildi. Gelen resmi yanıtta, ekonomi yönetiminin temel amacının yüksek, sürdürülebilir ve kapsayıcı bir büyüme modeliyle toplumsal refahı artırmak olduğunun altı çizildi.
2026 YILINDA GERÇEKLEŞEN ARTIŞ ORANLARI AÇIKLADI
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in verdiği yanıtta, ilgili döneme ait zam oranları kalem kalem paylaşıldı.Yapılan hesaplamalara göre, 2026 yılında en düşük memur maaşında yüzde 39,38 oranında artış sağlandı. En düşük emekli aylığında ise bu oran yüzde 39,52 olarak gerçekleşirken, milyonlarca çalışanı ilgilendiren asgari ücret sene başından geçerli olmak üzere yüzde 27,01 oranında artırıldı. Açıklanan uzun vadeli verilerde, 2002 yılının Aralık ayından bugüne kadar geçen süredeki reel artışlara da dikkat çekildi. Bu süreçte aile yardımı dâhil en düşük memur maaşında reel olarak yüzde 261, en düşük emekli aylığında reel olarak yüzde 621 ve asgari ücrette reel olarak yüzde 207 oranında kümülatif artış yaşandığı ifade edildi.
ÜCRET GELİRLERİNDE VERGİ MUAFİYETLERİ VE DÜZENLEMELER
Mevcut vergi sisteminin ücret gelirlerini diğer gelir unsurlarından farklı ve pozitif bir şekilde ayrıştırdığını belirten ekonomi yönetimi, vergi oranlarının ücretliler lehine daha yüksek matrah dilimlerine göre uygulandığını kaydetti. Uygulamaya konulan istisnalar kapsamında, 1 Ocak 2022 tarihinden itibaren asgari ücretin tamamen vergi dışı bırakıldığı hatırlatıldı. Ayrıca asgari ücretin üzerinde kazanç sağlayan tüm çalışanlar için de asgari ücrete isabet eden kısmın gelir vergisi matrahından, brüt asgari ücrete denk gelen tutarın ise damga vergisinden muaf tutulduğu vurgulandı.

